Články

Schudnem s FlyFitom ?

Fly4fit Štúdio

Fly4fit Štúdio

21.02.2020

Schudnem s FlyFitom ? článok / blog   

Kult tela hýbe svetom a téma chudnutia sa aj na našich hodinách sa často dostáva na pretras. Nezriedka práve pred prvou hodinou dostávame od začiatočníkov otázky, či sa z flyfitu chudne, resp. či je flyfit vhodným druhom pohybu pri chudnutí. Odpoveď je mierne ambivalentná: áno aj nie. Prečo? To si vysvetlíme viac v tomto článku.

 

Chudnutie je zložitý proces, do ktorého vstupuje viacero faktorov: kalorický príjem, zloženie stravy, pitný režim, cvičenie a typ cvičenia, vek, metabolizmus a zdravotný stav, pomer tuku a svalovej hmoty, spánok, typ práce a mnoho ďalších. To znamená, že pri redukcii hmotnosti sa nestačí zamerať len na jeden z týchto faktorov a ten meniť, ale treba komplexne a kompletne zmeniť svoje návyky. Ak sa dáš na cestu chudnutia, v žiadnom prípade to nie je o tom, že na určitý čas si hodíš diétu, prihodíš nejaké kardio a po uplynutí stanovenej doby sa opäť opustíš a vrátiš tam, kde si skončila. Žiadne chudnutie do plaviek, do šiat na vianočnú párty a podobne. Nie, chudnutie a redukcia hmotnosti je beh na dlhé trate a treba si uvedomiť, že práve cesta je cieľ.

 

Chudnutie je predovšetkým (niektoré zdroje uvádzajú až 80%) záležitosťou stravy. Môžem teda denne cvičiť čokoľvek, vrátane flyfitu, pokiaľ však neupravím stravovanie, kilá dolu nepôjdu. Dá sa schudnúť aj len úpravou stravy, avšak efektívnejšie to bude s pohybom.
Nehovoriac o tom, že šport má mnoho ďalších benefitov: uvoľňujú sa endorfíny, zlepšuje sa nálada, posilňuje sa sebavedomie. Preto akýkoľvek pohyb vrátane nášho flyfitu najlepším doplnkom redukcie hmotnosti – pohybom dochádza k efektívnejšiemu spaľovaniu prijatých kalórií i podkožného tuku, dochádza k budovaniu svalového aparátu, ktorý je najväčším požieračom energie.


Je dôležité svalovú hmotu budovať postupne, nepreťažovať sa, nepreceňovať svoje schopnosti, prechádzať postupne od levelu začiatočník až po pokročilých, neustále meniť záťaž a cviky tak, aby si telo na ne nezvyklo. Nestačí robiť denne brušáky, aby pneumatika okolo pásu zmizla; podľa najnovších prieskumov práve kombinácia kardio cvičenia a silového tréningu rozloženého v rámci týždňa do 3-5 tréningov je ideálna na redukciu hmotnosti u žien.

 

Takže tu máme prvú odpoveď na otázku, či sa flyfitom chudne: áno, ak je súčasťou týždenného tréningového plánu ako silové cvičenie. Aj preto sa vždy snažíme ponúkať vám iné hodiny, obmieňať cviky a svalové partie, aby sa telo rôznymi spôsobmi zaťažovalo a zapájalo čo najviac svalových skupín. Na tomto mieste treba však podotknúť, že sa netreba obávať, že nám z flyfitu narastú svaly v objeme statného kulturistu. Cvičíme výhradne s vlastnou váhou, kde nárast svalovej hmoty je obmedzený, navyše mužský vzhľad u žien je často docielený rôznymi legálnymi i nelegálnymi podpornými látkami a doplnkami výživy.

 

Ak teda začínate cvičiť a na prvú hodinu k nám prídete s tým, že práve ste zahájili chudnutie, odporúčame pridať k jednému flyfitu týždenne aspoň dlhé prechádzky s postupným zvyšovaním tempa a pridanie ďalšieho cvičenia ako pilates či joga. Tým sa posilnia aj vnútorné svaly a aj keď hmotnosť spočiatku neklesne, je to dobrý odrazový mostík pre zvyšovanie záťaže formou behu, plávania, kardio tréningu, HIIT či silového tréningu s vlastnou váhou.

 

Strava je alfou a omegou chudnutia; o jej všetkých vplyvoch na hmotnosť by sa dalo popísať niekoľko kníh. V tomto článočku si pripomenieme len základy stravovania a v ďalších článkoch vám prinesieme už konkrétne typy a rady ako na stravu.

Zámerne používam termín „strava / stravovanie“. Je potrebné si uvedomiť, že chudnutie sa nerovná diéta. Diéta znamená rôzne obmedzenia v stravovaní, väčšinou zdravotného pôvodu ako je intolerancia laktózy, lepku, histamínová intolerancia , potravinové alergie a podobne, ktoré svojmu prijímateľovi spôsobujú zdravotné problémy. V procese chudnutia je kontraproduktívne a zbytočné prechádzať do diéty, ktorá v značnej miere obmedzuje, resp. zakazuje niektoré potraviny alebo je zameraná na príjem len určitých živín. Sama som existovala pár rokov v špeciálnom stravovacom režime kvôli zdravotnému stavu, na ktorom som aj výrazne schudla, ale po zlepšení ochorenia už nebolo nutné v tomto režime zostávať a pochopila som, že odopieranie si niektorých potravín je náročnejšie, ako si ich dopriať v primeranej miere.

 

Rovnako je zbytočné aj držať diétu podľa rád ženských webov, ktoré sľubujú pár kíl dole v krátkom čase. Tieto diéty nie sú z dlhodobého hľadiska udržateľné a skôr či neskôr sa vrátime k starým zvykom. A potom jediné, čo nám zostane je jo-jo efekt, kedy vyhladovaný organizmus si pri zvýšenom príjme ukladá energiu do zásob a kilá sú o chvíľu opäť naspäť.

Jediným účinným spôsobom ako sa zbaviť kíl nie je nič iné ako kontrola príjmu. Pričom je potrebné prijímať dostatok živín a stále zostávať v miernom kalorickom deficite. V žiadnom prípade neísť na denný príjem energie nižšej ako je náš bazálny metabolizmus, to by malo za následok síce rýchle chudnutie ale s jojo efektom.


Odporúča sa (najmä ak chudnete spolu s cvičením) prijímať denne 1,8-2 g bielkovín na kilogram hmotnosti, zabezpečí sa tak kvalitná výživa pre svaly. Tuky je vhodné vyberať si najmä rastlinné vo forme orechov a semien, rybieho tuku a rastlinných tukov. Sacharidy sú najvhodnejšie komplexné vo forme obilnín, vločiek, celozrnných chlebov a pečiva, ovocia, zeleniny. Nemá význam sacharidy úplne vylúčiť zo stravy, sú zdrojom energie, stačí si len správne vyberať.
Na tomto mieste mi nedá nespomenúť, že aj čokoláda má v chudnúcom stravovacom režime svoje zastúpenie – ak je však jej príjem kontrolovaný a zapadne do „čísel“ makroživín. Čo je významný moment v psychickom nastavení „môžem – nemôžem“; človek sa tak vyhne výčitkám či zlému svedomiu, že zlyhal a má tendenciu nevzdať chudnutie po prvej skonzumovanej tabuľke čokolády. Len si ju zaradí do príjmu energie, tukov a sacharidov a prispôsobí tomu zvyšný príjem na deň. Netreba si to však vysvetľovať, že denne zhreším alebo zjem jeden hamburger a naplním tak potrebné makroživiny. Treba pamätať na to, že to robíme kvôli zdraviu a trávenie sa vám nepoďakuje za hamburger denne. Samozrejme netreba zabúdať na dostatočný pitný režim a príjem vlákniny.

 

Zdá sa vám to zložité? Možno na prvý pohľad. V dnešnej dobe mobilných aplikácií máme však obrovskú pomoc v personifikovaní rôznych procesov vrátane chudnutia a viacero kvalitných aplikácií na sledovanie kalorického príjmu je dostupných zdarma. Priamo vám vypočítajú hodnotu bazálneho metabolizmu, potrebný príjem energie, bielkovín, sacharidov, tukov, vlákniny, pričom čísla prispôsobujú aj dennému výdaju energie. Osobne používam kalorické tabuľky. Tak už sa nevyhovárajte, ale inštalujte.

 

Alebo nás kontaktujte, rady vám pomôžeme, sme tu pre vás na našich hodinách aj mimo nich. Aj na našich flyfit pobytoch sa vám snažíme pripraviť zdravú stravu a ukázať, že zdravé stravovanie a chudnutie môžu byť aj jednoduché a hlavne chutné.

Dôležité je vytrvať a nedať sa odradiť pri prvom neúspechu. Treba pamätať na to, že celý proces je cesta, ktorá má občas aj neželané stúpania a zákruty a občas sa na nej objavia aj prekážky, ktoré si vyžadujú viac energie na prekonanie.

Autor: Lenka

 

 

Zdroj : http://flyfit.sk/page/schudnem-s-flyfitom/

Prečítané: 8x



Ďalšie články